Zákon o evidenci tržeb nabyl platnosti 13.04.2016

Povinnost poplatníka informačního oznámení dle §27, 112/2016 Sb. (jiné pro běžný/zjednodušený režim).

Čitelné oznámení, které musí být v provozovně na viditelném místě (dle zákona):
"Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku.
Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně on-line, v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin".



Podnikatelé, kteří evidují ve zjednodušeném off-line režimu, mají tuto verzi oznámení:
"Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku.
Příjemce tržby eviduje tržby ve zjednodušeném režimu, tzn. je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně nejpozději do 5 dnů".



Informační povinnost se týká i majitelů e-shopů, kteří do elektronické evidence tržeb spadají.
Oznámení musí mít vyvěšené na svých webových stránkách. Zákon neurčuje, kde přesně na webu musí bát informace uvedeny.

Dodržovánmí EET včetně vyvěšení oznámení budou kontrolovat úředníci z finančního úřadu a z celní správy.
Pokud kontroloři zjistí, že vám povinný informační text chybí, hrozí vám pokuta až 50.000,00 Kč.



Jak postupovat při přípravě zprovoznění pokladny pro EET

1. Ověřit si, zda jste povinní evidovat tržby a od kdy jste povinní evidovat tržby (1. fáze od 01.12.2016 - ubytovací a stravovací služby).
2. Požádat o přidělení autentizačních údajů, včetně případného povolení zjednodušeného režimu. Proces přidělování autentizačních údajů je spuštěn Finanční správou od 01.09.2016.
3. Získat certifikát pro EET (neinstalovat, pouze stáhnout).
4. Zajistit internetovou přípojku k připojení pokladny tam, kde je pokladní zařízení umístěno, pokud nemáte povolený zjednodušený režim (pevné připojení, bezdrátové Wi-Fi připojení s přístupovým bodem pro pokladnu, mobilní připojení).
5. Kontaktovat svého dodavatele/autorizovaného partnera k nastavení a zprovoznění pokladny či pokladního systému.

Odpovědný dle zákona je poplatník, ne dodavatel nebo technik.
Poplatník je odpovědný za provoz a podmínky provozu pokladny včetně dodržování pokynů návodu.




Zákon o evidenci tržeb (EET) byl 13.04.2016 vyhlášen ve Sbírce zákonů jako zákon č. 112/2016 Sb..
Spolu s ním i doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se snižuje DPH v oblasti stravovacích služeb z 21% na 15% s výjimkou alkoholických nápojů, a to od okamžiku účinnosti zákona.

Ministerstvo financí již vydalo prováděcí vyhlášku - technickou specifikaci k zákonu o elektronické evidenci tržeb.

Od 1. září 2016 zahájí Finanční správa proces přidělování autentizačních údajů podnikatelům - poplatníkům.
Přibližně 1 měsíc před účinností zákona (listopad 2016) bude zajištěno testovací prostředí, které umožní podnikatelům otestovat funkčnost jejich pokladních zařízení.



1. fáze: ubytovací a stravovací služby - 1. prosince 2016
2. fáze: maloobchod a velkoobchod - 1. března 2017
3. fáze: ostatní činnosti (např. doprava, zemědělství) - 1. března 2018
4. fáze: vybraná řemesla a výrobní činnosti - 1. června 2018


Interní rozhraní bude zajišťovat komunikaci pokladny s Finanční správou přes Internet.
V současné době prodávané rozhranní určené ke komunikaci s PC, přes Internet, s mobilními číšníky, s bankovními terminály a externími tiskárnami pokladny bude zároveň zajišťovat komunikaci s Finanční správou.
Informace o každé hotovostní tržbě bude v okamžiku zaplacení poslána pokladnou prostřednictvím internetu k zaevidování v centrálním datovém úložišti Finanční správy.
Jako potvrzení bude zaslán zpět unikátní kód, který pokladna vytiskne na účtenku.



EET pokladny





Co musí obsahovat účtenka?
Poplatník je povinen na účtence uvádět:
- fiskální identifikační kód
- své daňové identifikační číslo
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována
- pořadové číslo účtenky
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení účtenky, pokud je vystavena dříve
- celkovou částku tržby
- bezpečnostní kód poplatníka
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu
Údajem o evidované tržbě uváděným na účtence je také daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje.
Nemá-li poplatník povinnost uvádět na účtence fiskální identifikační kód, je povinen na účtence udádět svůj podpisový kód.

Co je bezpečnostní kód poplatníka?
Bezpečnostní kód poplatníka prokazuje jednoznačně vazbu mezi poplatníkem a účtenkou. Způsob jeho tvorby stanoví Ministerstvo financí ČR vyhláškou.

Co je fiskální identifikační kód?
Identifikační kód je identifikátor vytvořený systémem správce potvrzující zaevidování tržby na základě datové zprávy poplatníka.